Intermediate Check Tests Report
I Check Test sono stati sviluppati sulla base di indicatori in grado di fornire informazioni circa la conoscenza e la percezione diretta e indiretta del fenomeno della violenza nel contesto delle squadre di calcio a cinque.
conoscenza e percezione del fenomeno della violenza nel contesto delle squadre di calcio a cinque, da parte di
gruppi target, al fine di ricevere un feedback sul tema della tutela dei minori.
Nello specifico, sono stati progettati dei Check Test intermedi da somministrare ai gruppi target al fine di
indagare il loro benessere in riferimento al tema del progetto dopo la realizzazione delle attività di formazione,
al fine di monitorare eventuali progressi nei cambiamenti prodotti dalle attività del progetto.
Sono stati pianificati i seguenti gruppi target da coinvolgere, attraverso diverse modalità:
Famiglie: somministrazione di Families Check Tests (FCTs), composti da domande a risposta chiusa, semi-chiusa e
domande a risposta aperta, rivolte a indagare la loro consapevolezza sul tema del progetto, la loro percezione della
sicurezza dell’ambiente sportivo, il loro benessere, il benessere dei bambini rilevato indirettamente e qualsiasi
problemi affrontati in relazione al tema del progetto.
Staff dei Futsal Clubs: somministrazione di Staff Check Tests (SCTs), composti da domande a risposta chiusa, semi-chiusa e aperta.
domande a risposta chiusa, semi-chiusa e aperta, volte a indagare la loro consapevolezza sul tema del progetto, la loro percezione
della sicurezza dell’ambiente sportivo, il loro benessere, il benessere dei bambini rilevato indirettamente e
qualsiasi problema affrontato in relazione al tema del progetto.
Bambini di età compresa tra 11 e 18 anni (i bambini più piccoli sono stati coinvolti attraverso incontri di brainstorming):
somministrazione di Children Check Tests (CCTs), composti da PMQ (Participation Motivation Questionnaire,
Buonamano et al., 1993) e domande a risposta chiusa volte a indagare il loro benessere in riferimento
al loro rapporto con il loro allenatore e i loro compagni di squadra.
STAFF CHECK TESTS:
Confrontando i dati tra gli iniziali e gli intermedi Check Tests si può vedere come gli allenatori ottengono
punteggi medi più alti nelle diverse domande del primo blocco; questo indica un miglioramento nel sentirsi
più protetti e sicuri per quanto riguarda la sicurezza dei minori. Questo potrebbe anche migliorare la gestione del rapporto con i loro giocatori.
Nella seconda parte del test, si può vedere che “ABUSO EMOZIONALE” si conferma come uno degli argomenti più frequenti.
argomenti.
Infine, un elemento importante è la risposta positiva all’ultima domanda (sì al 94%), che indica che il
progetto è stato percepito come un sostegno alle competenze del personale.
Check Tests have been developed based on indicators able to provide information about the direct and indirect
knowledge and perception of the phenomenon of violence in the context of five-a-side football teams, by
target groups, in order to receive feedback on the issue of child safeguarding.
Specifically, Intermediate Check Tests were designed to be administered towards target groups in order to
investigate their well-being in reference to project theme afterwards the implementation of training activities,
in order to monitor any progress in changes produced by project activities.
The following target groups were planned to be involved, through different modalities:
Families: administration of Families Check Tests (FCTs), made out of close-ended, semi close-ended and
open-ended questions, addressed to investigate their awareness on project theme, their perception of
the safety of sport environment, their well-being, the indirectly detected well-being of children and any
issues faced related to project theme.
Futsal Clubs Staff: administration of Staff Check Tests (SCTs), made out of close-ended, semi close-ended
and open-ended questions, addressed to investigate their awareness on project theme, their perception
of the safety of sport environment, their well-being, the indirectly detected well-being of children and
any issues faced related to project theme.
Children aged 11-18 (younger children have been involved through brainstorming meetings):
administration Children Check Tests (CCTs), made out of PMQ (Participation Motivation Questionnaire,
Buonamano et al., 1993) and close-ended questions aimed at investigate their well-being in reference
to their relationship with their coach and their teammates.
Due to COVID-19 emergency, it has been possible to organize just one meeting only with coaches and
managers and it has not been possible to organize meetings involving children and families.
Starting from the second week of March, all trainings have been suspended and Intermediate Check Test have
been administered only to Futsal Teams’ staff members; the test results may have been conditioned by this
event.
By comparing the data between the initials and the intermediates Check Tests you can see how coaches get
higher average scores in the different questions of the first block; this indicates an improvement in feeling
more protected and safer as regards the safety of minors. This could also improve the management of the
relationship with their players.
In the second part of the test, you can see that “EMOTIONAL ABUSE” is confirmed as one of the most frequent
topics.
Finally, an important element is the positive answer to the last question (yes to 94%), which indicates that the
project was perceived as supporting staff skills.